With 100% natural origin, finished with noble woods from all over the world, combining design to a superior manufacturing quality, our floors are a guarantee of durability and refinement, whatever the choice may be.
In African, European and North American woods, the Castrowoodfloors floors are finished in factory, giving to all the spaces an immaculate and characterful aesthetics.
INSTALAÇÃO DOS PRODUTOS CASTROWOODFLOORS
Mais de 40 anos de experiência na produção de pavimentos de madeira asseguram a qualidade dos produtos que irão fazer parte da sua casa por muitos anos
Os pavimentos em madeira constituem a escolha acertada, combinando a escolha de um produto natural com diversas vantagens, tais como suas características antialérgicas, facilidade de limpeza e manutenção, o facto de a madeira, ser isolante térmico e acústico, torna os ambientes em madeira mais confortáveis e agradáveis à vista.
Este manual tem como objetivo informar o consumidor/ instalador sobre a melhor utilização de nossos produtos,
Os pavimentos Castro & Filhos S.A, são produzidos segundo as seguintes normas Europeias.
EN 13489 -Pavimentos flutuantes.
EN 13226 -Pavimentos maciços macheados
EN 14.342 +A1 -Pavimentos flutuantes ou maciços
ENV 13696 -Pavimentos flutuantes ou maciços envernizados
ISO 1518 -Pavimentos flutuantes ou maciços envernizados
ISO 2409 -Pavimentos flutuantes ou maciços envernizados
Manual de aplicação de pavimentos maciços ou flutuantes
Verificação do produto
Verifique se a quantidade recebida, está de acordo coma quantidade encomendada.
Ainda que os pavimentos Castrowoodfloors sejam sujeitos a um rígido controlo de qualidade, verifique todas as peças antes de as aplicar.
Não será aceite qualquer reclamação de defeitos ou danos identificados após a aplicação do pavimento.
Por se tratar de um material natural, podem ocorrer pequenas variaçõesna cor e nas suas características
Sendo a madeira um material fotossensível, e que reage ao contacto a luz, a sua cor altera-se quando removida das caixas, este fenómeno, chama-se oxidação e que tenderá a homogeneizar a cor das peças após algum tempo.
A aplicação do pavimento CastroWoodFloors deverá ser a ultima etapa no local de construção
Verificação do piso
É fundamental a verificação do piso, antes do início da aplicação do pavimento. De forma a garantir que o betão está suficientemente seco, a aplicação do pavimento não deverá ocorrer nos 60 dias subsequentes a aplicação do betão. A humidade da betonilha onde o pavimento será aplicado, precisará ser controlada, devendo para tal ser utilizado um aparelho para a medição da humidade tipo GannHT85T / MB35 ou similar. O valor medido, deve situar-se entre 2,0 e 2,5%
No momento da aplicação, a obra já deverá estar fechada com janelas e portas devidamente protegidas garantindo um ambiente estável para a aplicação da madeira
As caixas com o pavimento deveram permanecer no local, 48h antes da aplicação para uma aclimatização correta. A instalação do pavimento deverá ocorrer logo após à abertura das embalagens. A aplicação deverá ocorrer a uma temperatura entre 18 -25ºC e uma humidade relativa de 40 -60%.
Enquanto o local não for habitado, deve proteger o pavimento da incidência direta da luz solar
Local de aplicação
O local de aplicação deve ser mantido a uma temperatura constante de aproximadamente 18 -25ºC e uma humidade relativa de 40 -60%.
Se existir uma temperatura excessiva a humidade poderá descer ao aponto de provocar a retração do pavimento.Tendo em conta que a madeira é um produto natural, as peças podem contrair-se, originando pequenas aberturas nas juntas do pavimento, para minimizar este risco, deverá ser utilizado um humidificador
O pavimento CastroWoodFloors foi concebido para uso interior não devendo serexpostoa humidade excessiva. Se pretender realizar uma aplicação em locais exteriores ou saunas, consulte o fabricante para que lhe possam ser fornecidas recomendações adicionais.
Aplicação com piso Radiante
Antes da aplicação do piso, existem duas etapas importantes de preparação
O piso radiante só deve ser ligado 6-7 semanas após a aplicação do betão
A temperatura deverá ser regulada para 20°C e elevada 5°C por dia nos 6 dias seguintes até atingir os 45°C, esta temperatura deverá ser mantida nos 3-4 dias seguintes dependendo da espessura do betão. Findo este período, a temperatura devera ser reduzida 5°C por dia atá atingir os 20°C
Depois deste procedimento, a humidade da betonilha deverá ser verificada se está correta para receber o pavimento
Indicações importantes
No início de cada utilização do piso radiante, o aumento da temperatura deverá ser realizado de forma gradual máximo 2°C por dia, defeitos como fissuras, contrações e dilatações ocorrem devido a utilização de altas temperaturas
Métodos de aplicação
Instalação com parafusos/pregos
Neste processo, pode ser utilizado ripes de madeira a onde será aplicado o pavimento.
O piso deve ser coberto com uma película de polietileno de 2 mm, sobreponha as juntas da pelicula em 20 cm e fixe-as com fita adesiva. Para evitar uma infestação debactérias, alcatifas velhas, tapetes, etc.. não devem ser utilizadas como base de aplicação
Aplicação com cola
Este processo, pode ser utilizado colando as réguas diretamente á betonilha. Neste caso, o piso deve estar plano e seco
Deve ser utilizada uma régua de 2 metros para verificar o pavimento e quaisquer ondulações superiores a 3 mm deverão ser niveladas antes da aplicação do pavimento.
Recomendamos a utilização de colas mono componente, do tipo
Bona R850, R850T ou similar, colas a base de água não são recomendadas
Será necessário também ser prevista uma junta de dilatação com cerca de 5-10mm, que sera coberta pelos rodapés
A primeira fiada deve ser alinhada com ajuda de um cordel ou de uma régua
Comece por espalhar com uma colher de pedreiro ou espátulaa quantidade de cola recomendada pelo fabricante, certifique-se que será suficiente para a primeira fiada de réguas.
As réguas devem ser de imediato aplicadas
Cada elemento deve ser assente, encaixando cuidadosamente a lingueta na ranhura à mão ou com ferramenta especial para forçar o encaixe sem danificar as peças.
Cada placa deve ser devidamente alinhada, não sendo necessário aplicar cola na lingueta e a ranhura
A utilização da cola variar entre 1,2 a 1,4 kg/m2, em superfícies lisas e em superfícies muito rugosas poderá variar entre 1,4 a 1,8 kg/m2.
A limpeza da cola da superfície envernizada deve ser feita imediatamente após a aplicação de cada fiada de forma a não oxidar o verniz.
Se o local de aplicação for um piso térreo (rés-do-chão ou cave), recomendamos a aplicação de um isolante de humidade
Aplicação flutuante (flutuantes)
O piso deve ser coberto com uma película de polietileno de 2 mm, sobreponha as juntas da pelicula em 20 cm e fixe-as com fita adesiva. Para evitar uma infestação de bactérias, alcatifas velhas, tapetes, etc.. não devem ser utilizadas como base de aplicação
Cada elemento deve ser assente, encaixando cuidadosamente a lingueta na ranhura à mão ou com ferramenta especial para forçar o encaixe sem danificar as peças
Cada placa deve ser devidamente alinhada. Os extremos das placas, devem ficar desalinhados
A ranhura devera ter cola suficiente para assegurara uma boa adesão
Preparação do local
Como os pavimentos CastroWoodFloors podem ser, já acabados (Verniz ou Óleo)devem ser aplicados na última fase da construção
A primeira fiada deve ser aplicada da esquerda para a direita com a ranhura virada para a parede.
Coloque as peças de modo a que o veio da madeira fique orientado na direção da fonte de luz mais forte.
A aplicação das peças, deve ser orientada sempre que possível, ao comprimento da divisão
A disposição das peças deve ser tal que as extremidades tenham um desfasamento mínimo de 30 cm entre si
Deve ser deixado um espaço de dilatação de 15 mm em relação a todos os elementos de construção já existentes, tais como as paredes, as soleiras, os tubos de aquecimento, etc.
Devem ser previstas juntas de dilatação sempre que o pavimento tiver mais de 10 metros de comprimento e 6 metros de largura e sempre junto aos vãos das portas
Manutenção do pavimento
No vão de cada porta para o exterior deverá ser colocado um tapete para proteger o pavimento da água e da sujidade.
Utilize apenas mesas e cadeiras equipadas com bases de proteção em feltro.
Na limpeza, use um aspirador ou um pano ligeiramente húmido.
A manutenção do pavimento deverá ser regular e com produtos apropriados para madeira envernizada.
A utilização de ceras diluídas em água ou spray reparador de brilho deve ser evitada porque com o tempo, provocam o amarelecimento do verniz e impossibilitam a reparação futura de peças que se danifiquem.
O pavimento deverá ser sempre seco até que não seja visível qualquer vestígio de humidade
Recomendamos para a manutenção regular, o kit Bona Care.
Para a manutenção de pavimentos com óleo, aconselhamos a utilização do aspirador ou limpar a poeira do chão para evitar riscar o pavimento.
Pingos e manchas deverão ser limpos imediatamente com um pano húmido.
Uma a quatro vezes por ano, deverá ser aplicada uma mão de óleo. Isto irá introduzir uma pequena quantidade de óleo, e prolongará o prazo necessário para um novo acabamento completo de óleo
Não use amoníaco ou ceras à base de óleo, ou outros produtos químicos para limpar o chão.
Passe um pano seco no chão, porque o excesso de humidade pode causar danos no piso de madeira.
Para mais detalhes sobre manutenção do piso com Óleo recomendamos o site
www.wocawoodcare.com
CASTROWOODFLOORS PRODUCT INSTALLATION
Thank you for choosing CASTROWOODFLOORS products for your home or commercial environment.
40 years experience producing solid and engineered wood floors ensures you will receive a high quality product that will be part of your home for many years.
Wood flooring is the intelligent choice. It combines many of the advantages that nature offers, making it ideal for a multitude of installations.
Its anti-allergic features, easy cleaning and maintenance bring obvious benefits for health. Combining thermal and acoustic properties with its natural warmth, a wood floor helps create the ambience suitable for almost every situation.
This manual aims to inform the consumer / installer of the best ways to use our products. Please be advised that this manual is based on the experience we have gained over the years using the very best in the manufacturing procedures and raw materials.
The CASTROWOODFLOORS are manufactured under the following standards:
EN 13489 – Engineered parquet.
EN 13226 – Solid T/G parquet
EN 14.342 +A1 – Solid and Engineered parquet
ENV 13696 - Solid and Engineered finished parquet
ISO 1518 .- Solid and Engineered finished parquet
ISO 2409 - Solid and Engineered finished parquet
Fitting instructions for solid and engineered parquet
Product verification.
Check the receipt for the product to ensure that the amount received is inline with the amount invoiced.
Even though Castrowoodfloors products are subject to strict quality control, please inspect each board prior to fitting. Castro & Filhos will not accept any claims of defects or damage discovered after the product has been fitted.
Because wood is a natural material, some of the characteristics and colour tones can vary.
Wood is a photosensitive material, it reacts in contact with the sun, its colour changes when removed from boxes, developing a process we call oxidation. This phenomenon tends to homogenize the colour after some time.
CastroWoodFloors installation should be the last step of any construction site.
Tools to be used
Moisture meter for concrete and Wood, electric saw, hand saw, hammer, knife, square, tape, chalk line, chalk, eye protection and dust mask.
Verification of the floor
It is essential to check the subfloor before fitting. In order to ensure that any concrete subfloor is sufficiently dry, the fitting should not take place until at least 60 days after the screed has been poured. The subfloor must be tested, to check for moisture in compliance with the European norm. The humidity of the floor screed (using the unit Gann HT85T / MB35 or similar) must lie between 2.0 and 2.5%.
At the time of application, the worksite must already be closed with doors and windows properly secured ensuring a stable environment for the application of the wood.
Begin the installation of the floor shortly after opening the package, having stored the product on site 48 hours prior to installation, to ensure that the product is acclimatised correctly. The room temperature should be at
18-22 ºC and a relative humidity of 40 - 60%.
While the site is not inhabited,
the surface must be protected from direct sunlight.
Application site
The application site should be maintained at a constant temperature of about 18-22 ºC and a relative humidity of 40-60%. If there is excessive heat in the room, the humidity level may be so low as to cause the flooring to shrink. The wood is a natural product, so, the boards can contract, causing small gaps in the joints of the wood. Use a humidifier to minimize this risk.
CastroWoodFloors are designed for use in interior floors that are not exposed to excessive moisture.
Do not use in exterior locations and saunas. Check with the manufacturer so that additional recommendations can be provided.
Application site with heated and cooling subfloors.
Before installation of Castrowoodfloors, there are 2 important steps in the floor preparation process.
First of all, the heating system can be only be used after at least 6-7 weeks of the cement screed application.
Then the temperature should be set for 20º C / 68ºF, and increased 5º in each of the following 6 days until reaching 45º (113ºF).
This temperature shall be maintained at this level for 3-4 days depending on the thickness of the floor. After this period, the temperature should be lowered also 5º C per day, until 20ºC.
After this period, the moisture content of the floor must be measured in order to decide if it is dried enough to receive the wooden floor (check
Verification of the floor).
Important advices:
Please use temperature and moisture sensors to keep the environment inside proper levels: temperature of about 18-22 ºC and a relative humidity of 40-60%. Humidification equipment may be needed.
Cement screed maximum contact temperature cannot exceed 27º C / 80.6º F
When heating season starts, please turn up the temperature gradually: maximum 2º C each day.
Defects like surface checks or shrinkage happen due to high flooring temperature.
Application Method
Installation with screws / nails
This process can be used with a sub structure of wood-based panels or frames installed to receive the parquet.
Floors must be covered with a polyethylene film of 0.2 mm. Overlap the joints by 20 cm and fix them all completely with tape. To avoid bacterial infestation, old carpets, rugs, etc. should not be used as a basis for laying the parquet.
Application glue
This process can be used by laying the parquet directly to the concrete. In this case, the floor must be firm, dry and smooth (according to DIN 18 356).
Please use a ruler of two meters to check the ground and any ripples above 3 mm should be smoothed with a trowel before laying the flooring. We recommend using glues monocomponent type
Bona R850 or
R850T (application by gun),
R580 (insulating moisture to the ground floor) or similar. Water-based glue is not allowed to be used.
The room´s width must be measured to calculate the number of row´s, and calculate how much narrower must be the last row. It should be no less than 40-50 mm. In this case the first row must be also sawn to a narrower dimension.
The expansion gap is also needed. Usually, a 5-10 mm gap should be left to be covered by the skirting board.
The first row should be aligned, with the help of a string, with chalk or ruler.
Start by spreading with a trowel or a plastic spatula, the amount of glue recommended by the glue manufacturer. Make sure it is enough for the first row of strips. Do not apply glue in an area greater than the amount likely to be covered by parquet. When open, the glue sets due to the temperature and humidity in the room. When the glue is not being used, keep the container tightly closed to prevent the glue from drying. The pieces should be immediately laid on wet glue.
Each element should be laid in place, carefully fitting the tongue into the groove by hand or with a tapping block without damaging the product. Each piece is properly aligned, so it is not necessary for the tongue and the groove to be glued!
The coverage of glue on smooth surfaces can vary from 1.2 to 1.4 kg/m2, and in very rough surfaces may range from 1.4 to 1.8 kg/m2.
The cleaning of glue on the varnished surface must be done immediately after application of each row so as not to oxidize the varnish.
If the application site is a ground floor (ground floor or basement), we recommend applying a surface moisture barrier.
Floating Installation
Floors must be covered with a polyethylene film of 2 to 3 mm, and isolated on one side. Overlap joints by 20 cm and fix them all completely with tape. To prevent a bacterial infestation old carpets, rugs, etc., should not be used as a basis for fitting. Each piece shall be laid in place, carefully fitting the tongue into the groove by hand or with a tapping block. Each row must be properly aligned. The ends of the pieces should be staggered by at least 300mm. The groove of the piece must have enough glue to ensure good adhesive bonding.
Site preparation
Castrowoodfloors can be supplied already finished with lacquer or oil. So, the parquet should be fitted on the final stage of the construction.
The first row should be laid from left to right with the groove facing the wall. Install the pieces so that the grain of the wood is facing toward the strongest light source. The floor should be laid in the length of the room, where possible. Each piece must be at least 30cm in length. Arrange the pieces so that the ends have a gap of at least 30cm apart, to ensure a very firm surface. Leave a space of expansion of 15mm around all obstructions, such as walls, sills, heating pipes, etc.. Expansion joints should be provided where the parquet has more than 10meters long and 6meters wide and always near the doorways.
Flooring Maintenance
At every external doorway there should be a mat to protect the flooring from water and dirt. Use only tables and chairs fitted with soft casters or base protection in felt. In domestic cleaning, use a vacuum cleaner or a damp cloth.
The floor should be treated regularly with maintenance products for wooden varnish. The use of wax diluted in water should be avoided because, over time, is causes yellowing of the varnish and reduces the ability to repair areas that may be damaged. Always dry the surface until there is no visible sign of any moisture.
We recommend regular maintenance with the Bona Care floor kit.
Concerning oil maintenance we advise regularly vacuum or dust mop the floor to prevent scratching the floor.
Wipe up spills and spots immediately with a damp cloth. One to four times a year, mop your floor with an Oil Refresher. This will introduce a small amount of oil into the floor to freshen it and extend the time before a re-oiling becomes necessary. Do not use ammonia or oil-based wax, polish, household dust treatment chemicals, abrasive cleaners, furniture cleaners to clean your floor. Do not wet mop the floor, as excess moisture may cause damage to your wood floor.
For further details of oiled floor maintenance we recommend to check on
www.wocawoodcare.com